Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

CmK-specials

Bram Roza Festival
Sinds een paar jaar organiseren we in juni voor het Bram Roza Festival de educatieve activiteiten. Samen met het BRF bepalen we de inhoud en plannen we de workshops op het Gors in Nieuw Beijerland. Ook in 2025 gaan we de samenwerking weer aan met het festival.Meedoen met je school? Mail naar p.vanderwijk@debhw.nl

Busritje Streekbusmuseum
Namens de gemeente Hoeksche Waard mogen we ieder jaar een busritje weggeven aan alle basisscholen van de HW. Met een bus van het Streekbusmuseum rij je naar een van de musea van de Hoeksche Waard. Zo willen we het voor scholen makkelijker maken om een museum te bezoeken. Meer weten of een ritje boeken? Mail dan naar p.vanderwijk@debhw.nl

Vlaggenproject
In 2025 organiseren we weer het vlaggenproject. Dit project heeft te maken met de bevrijdingsvlaggen die na de 2e Wereld Oorlog zijn rondgebracht door schoolkinderen. In 2015 hebben we de bevrijdingsvlag weer nieuw leven in geblazen en in 2025 gaan we dat weer doen. Wil je met je met de klas een vlag maken voor op school mail dan naar p.vanderwijk@debhw.nl

KIJKnou! Kunstroute
Speciaal voor het onderwijs ontwikkelt CmK Hoeksche Waard speciale kunstroutes in de regio. 
Soms is een kunstwerk heel herkenbaar, het andere abstract. Wat zijn het voor werken en wat doen ze daar?
Ga met je leerlingen op pad en doe de leuke vraag- en doe-opdrachten bij de kunstwerken. 

Beschikbaar:
Kunstroute door het centrum van Oud-Beijerland
Doelgroep: brugklasleerlingen VO

Download hier de lesbrief (pdf) bij deze kunstroute.

Beschikbaar vanaf januari 2025:
Kunstroute door ‘De Wijk van je Leven’ – Puttershoek
Doelgroep: groep 2 en 3 PO 

Download hier de lesbrief (pdf) en de digibord-presentatie (pdf) voor de introductie van de activiteit. 

In ontwikkeling:
Kunstroute door ‘De Wijk van je Leven’ – Puttershoek
Doelgroep: groep 5 en 6 PO 

De routes worden gratis ter beschikking gesteld door het CmK.
Er is een lesbrief en geprint materiaal beschikbaar.
Neem daarvoor contact op met pvanderwijk@debhw.nl