Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Kidsdance

45 minuten
Tijdens deze kleuterdansles staat plezier en vrij bewegen voorop. Behalve dansspelletjes worden er ook makkelijke dansjes gedaan die de kinderen kunnen nadoen. Last but not least worden er al dansend stiekem vorderingen gemaakt op het gebied van onder andere rekenen, taal, creativiteit en uiting van emoties. Desgewenst kan er in een bepaald thema of met […]

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Wat doet CmK?

Cultuureducatie met Kwaliteit is een landelijk programma dat cultuuronderwijs in het primair en voorgezet onderwijs wil verbeteren. Het CmK ondersteunt scholen om cultuureducatie (weer) de school in te halen en te verankeren in het schoolplan en het schoolrooster door middel van methodes, culturele leerlijnen en projecten.
We denken graag mee over hoe dat voor jullie school het meest effectief kan werken. Is er contact nodig met het culturele veld, een Intern CultuurCoördinator (ICC) in de school of cultuurtrainingen voor het team? Het CmK heeft het netwerk en de mogelijkheden om dit voor de school te realiseren.

In de Hoeksche Waard worden we ondersteund door de gemeente Hoeksche Waard, de Bibliotheek Hoeksche Waard is coördinator en het Kunstgebouw onze penvoerder.

Projectplan CmK 2021 – 2024
Ons projectplan is samengesteld door de deelnemers van de stuurgroep. In deze stuurgroep nemen mensen deel van de Gemeente Hoeksche Waard, scholenbesturen, bibliotheek HW, Meer Muziek in de Klas, Kunstgebouw. Lees hier het projectplan 2021-2024

CmK Hoeksche Waard

CmK Landelijk:
https://www.cultuureducatiemetkwaliteit.nl/