Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Hoeksche Waardse Meesters

Tijdens deze workshop komen de Hoeksche Waardse Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Je kent de workshop Oude Meesters vast wel. Maar in deze workshop gaan we op zoek naar Hoeksche Waardse iconen uit de oudheid zoals bijvoorbeeld Sabina van Egmond. Deze bekende […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

‘De drie biggetjes’ – Poppentheater Koekla

Wie bouwt het sterkste huis? Nif, Naf en Noef trekken de wijde wereld in. Al snel wordt het herfst en ze besluiten ieder een huisje te bouwen. Noef heeft geen geduld en bouwt zijn huisje lekker makkelijk van stro. Nif wil snel klaar zijn en bouwt zijn huisje van takken. Naf besluit dat ze een […]

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Textielworkshops

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen. Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt: Vilten Tijdens deze workshop vilten […]

Aan de slag met kunstenaar Steve Nijbroek

1-1,5 uur
Tijdens de workshops van Steve Nijbroek wordt er gezamenlijk of individueel een kunstwerk geproduceerd. Tijdens de les wordt ontdekt en ervaren hoe een kunstwerk ontstaat. Steve geeft hij workshops en lessenseries in de stijl van Cobra Art, met name Corneille en Karel Appel. Felle kleuren, vrolijke onderwerpen en dikke contouren. Opbrengsten Er wordt ervaren, ontdekt, […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

Lokatie Tiengemeten
Duur 1,5 uur
Aantal deelnemers Klas
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten krijgt wisselend per museumseizoen, speciale aandacht. Daarnaast wordt er regelmatig een ander product uitgelicht, zoals bijvoorbeeld meekrap.

Op de naast het museum gelegen demoveldjes wordt gezaaid en gepoot, gewied, geoogst en gerooid. De op het eiland aanwezige dieren proberen ook mee te genieten van al het lekkers, dus hiertegen dienen maatregelen getroffen te worden. Naast de veldjes wordt aandacht besteed aan bermranden (voor insecten en bestuiving) tevens is er een bloemenweide/pluktuin.

Bij de diverse thema’s zijn ontdekkingstochten ontwikkeld, in de ontvangstruimte zijn video’s over de thema’s te zien, kinderen kunnen ervaren hoe machtig het voelt om op de grote landbouwmachines te zitten en op de tractor te rijden. Er is van alles zien, ruiken, voelen en proeven, zaaien en oogsten; lekker met je handen in de klei!

Aanbieder
Erfgoed
Beleef een unieke erfgoedcollectie op een unieke plek.