- Home /
- Kunstenaar in de klas
Kunstenaar in de klas
Doelgroepen
- Groep 5 en 6
Disciplines
- Beeldende kunst en illustratie
Competenties
- Creatief denken
- Kind als kunstenaar
- Ambacht en instrument
- Reflecteren
- Context
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken?
De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als kunstenaar. Ook vertelt Steve door welke andere kunstenaars hij geïnspireerd is en welke technieken zij gebruikten. Zo zijn er bijvoorbeeld de twee leden van de COBRA-groep Karel Appel en Corneille. Misschien wel de grootste inspiratiebronnen van Steve. Appel schilderde impulsief met grote kwasten terwijl Corneille soms heel beheerst en gedetailleerd te werk gaat maar allebei schilderen ze heel herkenbaar. Een andere inspiratie bron is Jackson Pollock. Hij spetterde en gooide met verf en toch kon hij er één mooie harmonie van maken. Een techniek die Steve ook wel eens gebruikt. Nog een inspiratiebron: Juan Miro. Hij schilderde willekeurig. Zet je potlood op het doek en ga over het papier bewegen zonder erbij na te denken. Daarna krijgen alle vormpjes een kleur. Dat Lijkt heel gemakkelijk maar is moeilijker dan je denkt.
De kinderen kunnen hun vragen stellen, maar het wordt nog leuker als de kinderen zelf of samen met Steve een kunstwerk gaan maken. Dat kan individueel, in groepjes of klassikaal.
Als we klaar zijn laten we het werk aan elkaar zien en lichten toe hoe het kunstwerk tot stand is gekomen.