The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Kunstenaar in de klas

Aanbieder Nijbroek Art
Lokatie Op school
Duur 60 minuten
Aantal deelnemers Klas
Prijs 100 euro per klas
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken?

De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als kunstenaar. Ook vertelt Steve door welke andere kunstenaars hij geïnspireerd is en welke technieken zij gebruikten. Zo zijn er bijvoorbeeld de twee leden van de COBRA-groep Karel Appel en Corneille. Misschien wel de grootste inspiratiebronnen van Steve. Appel schilderde impulsief met grote kwasten terwijl Corneille soms heel beheerst en gedetailleerd te werk gaat maar allebei schilderen ze heel herkenbaar. Een andere inspiratie bron is Jackson Pollock. Hij spetterde en gooide met verf en toch kon hij er één mooie harmonie van maken. Een techniek die Steve ook wel eens gebruikt. Nog een inspiratiebron: Juan Miro. Hij schilderde willekeurig. Zet je potlood op het doek en ga over het papier bewegen zonder erbij na te denken. Daarna krijgen alle vormpjes een kleur. Dat Lijkt heel gemakkelijk maar is moeilijker dan je denkt.

De kinderen kunnen hun vragen stellen, maar het wordt nog leuker als de kinderen zelf of samen met Steve een kunstwerk gaan maken. Dat kan individueel, in groepjes of klassikaal.

Als we klaar zijn laten we het werk aan elkaar zien en lichten toe hoe het kunstwerk tot stand is gekomen.

Aanbieder
Beeldende kunst en illustratie
Let’s make the world Happy and Colorful.