Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Songwriting

1,5 lesuur
Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Textielworkshops

Lokatie Op school
Duur 1,5 uur
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs 250,00 per les, excl. materiaal en reiskosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
  • Mode en textiel
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen.

Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt:

Vilten

Tijdens deze workshop vilten we met oude wollen kleding. We maken er grappige beestjes van of bolletjes waarmee een we ketting rijgen.

Lapjeskunst

Tijdens deze activiteit gaan we aan de slag met onze oude kleding. Van oude stoffen maken we een driedimensionaal kunstwerk voor in de klas of de school.

Droomvanger

De leerlingen knippen wilgentakken en draaien deze tot een cirkel. Ze vullen de cirkel met draad, lint, steentjes en veertjes. Om de rand komen slierten van lint, stofrepen, kralen en veertjes. De droomvanger is afkomstig uit de traditionele indianen cultuur.

Naaimachine in de klas

Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met oude kleding. De kinderen leren over de oorsprong van het materiaal en de kleding: hoe komt het tot stand en wat is de functie van kleding? Vervolgens maken we van de oude, meegenomen kleding nieuwe outfits. Er kan gewerkt worden op de naaimachine. Wanneer de activiteit bestaat uit meerdere lessen, kan er in de laatste les een echte modeshow gegeven worden, voor elkaar en genodigden.

Musicalstyling

Tijdens deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met outfits en decor voor de eindmusical van groep 8.

Er is nog veel meer mogelijk! Neem contact op met de Kunstbus voor meer informatie of boekingen.

Aanbieder
Beeldende kunst en textiel
Kunst is immers van iedereen.