Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Songwriting

1,5 lesuur
Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Hoeksche Waardse Meesters

Tijdens deze workshop komen de Hoeksche Waardse Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Je kent de workshop Oude Meesters vast wel. Maar in deze workshop gaan we op zoek naar Hoeksche Waardse iconen uit de oudheid zoals bijvoorbeeld Sabina van Egmond. Deze bekende […]

‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Duur 1,5 uur
Aantal deelnemers in overleg
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
Beschrijving

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma.

De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar tijdelijke tentoonstellingen. Deze worden in het programma opgenomen.

In groepjes krijgen de leerlingen van alles te doen, variërend van het kijken naar een filmpje tot het lopen op klompen; van het uitrekenen hoeveel de arbeider verdiende tot het bouwen van dijken. De leerlingen krijgen kennis van meerdere facetten uit de geschiedenis van de Hoeksche Waard - oriëntatie op jezelf en de wereld en eigen omgeving - en zijn zich bewust van het cultureel erfgoed om hen heen.

Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl, minimaal drie weken van te voren.

Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.