De boekeling – Theatergroep Knars

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Nationaal Media Paspoort

De jeugd leeft steeds meer in een 24/7 gemedialiseerde wereld en zijn op steeds jongere leeftijd online. Het wordt steeds moeilijker om ze hierin te begeleiden als opvoeder. Dit betekent dat kinderen zelfstandig beslissingen nemen over hun eigen online gedrag. Het is dus van belang dat kinderen slim leren omgaan met media en hiervoor strategieën […]

Find it

60 min (les in de bieb)
In groep 5/6 starten leerlingen waarschijnlijk met het schrijven van een werkstuk of het werken in projecten. De kinderen gaan daarbij over een zelfgekozen onderwerp vragen formuleren, informatie zoeken en de gevonden informatie in hun eigen woorden opschrijven. Een moeilijke vaardigheid, maar wel belangrijk om te leren. Want door een tekst in eigen woorden op […]

BoekToer

12 maanden (lang) 2 maanden (kort)
BoekToer is een verzameling vaste collectiepakketten – van leuke leesboeken voor alle leeftijden tot thematische collecties over allerlei onderwerpen – van elk veertig boeken groot. Ze kunnen naar keuze van de school en de Bibliotheek flexibel worden uitgeleend voor een periode van acht weken tot een schooljaar. Zo’n collectiepakket is ideaal als aanvulling op de […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Sandwichrobot

Lokatie Op school of in de Bibliotheek
Duur 1 uur
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs 45 euro per groep
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Fotografie en media
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
Beschrijving
Met deze les 'boterham smeren' leren kinderen nadenken over computertaal zonder dat ze een computer nodig hebben. Hoe smeer je nu een boterham met hagelslag, welke stappen moet je daarvoor nemen en hoe leg je dat aan een robot (dus een computer) uit? Het resultaat is een interactieve les waarin leerlingen aan de slag gaan met coderen. Door na te denken over de stappen die ze moeten nemen leren ze in eenvoudige algoritmes te denken.    
Aanbieder
Taal en Verhaal
De Bibliotheek is er voor jou.