Dieren in de jungle

1,5 uur (10 tot 20 kinderen) 2 uur ( 20 tot 30 kinderen)
De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Songwriting

1,5 lesuur
Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Lessenserie: Filosoferen met kunst en cultuur

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met kunst en cultuur’ laten we ons verbazen en verwonderen door schilderijen, muziek, architectuur […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen.  FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, zoals de leerlijn Filosoferen en burgerschap. Deze leerlijn is in 2023 ontwikkeld in samenwerking met CmK Hoeksche Waard.

De leerlijn Filosoferen en burgerschap is gebaseerd op het kader dat is uitgewerkt Curriculum.nu. Dit kader heeft als vertrekpunt de drie basiswaarden van de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Van daaruit, en met het oog op de hedendaagse en toekomstige samenleving, zijn 10 inhoudelijke thema’s (bouwstenen) geformuleerd. In de leerlijn Filosoferen en burgerschap onderzoeken de leerlingen onderzoeken de verschillende thema’s, verbinden die met hun eigen ervaringen, kennis en ideeën daarover en doen gezamenlijk inzichten op. De manier waarop ze dat doen, in verschillende werkvormen met als basis de filosofische dialoog, stimuleert de ontwikkeling van houdingen en vaardigheden die onmisbaar zijn voor burgerschap zoals communicatie, onderzoek, kritisch denken, ethisch redeneren, moreel oordelen en handelen en affectieve en cognitieve empathie.

Meer informatie over de leerlijn Filosoferen en burgerschap vind je op de website.

 

Speciaal aanbod voor Hoeksche Waardse basisscholen

Basisscholen in de Hoeksche Waard krijgen van CmK de teamtraining 'Filosoferen op School - de basis' gratis aangeboden om een start te maken met het leiden van filosofische gesprekken en werkvormen in de klas.

FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025.
Neem voor meer informatie contact op met Pauline van der Wijk via p.vanderwijk@debhw.nl of Judith Wagensveld via post@filosoferenopschool.nl.

Bekijk [deze video] voor een korte kennismaking.

 

 

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer