- Home /
- Taaldans
Taaldans
Doelgroepen
- Groep 1 en 2
- Groep 3 en 4
Disciplines
- Dans en musical
Competenties
- Beleven
- Creatief denken
- Sociaal-emotionele vaardigheden
- Presenteren
Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan je cognitieve vaardigheden werkt. Hersenonderzoeken laten ons zien dat de neurale systemen die we aanspreken als we bezig zijn met leren, de cognitieve systemen, exact dezelfde systemen zijn als de motorische systemen.”
Onze docenten realiseren dit dagelijks door Taaldans® in te zetten. Wat er in de klas gebeurt, zetten wij om in dans, beweging en spel. Kinderen ontdekken zo al bewegend op verschillende manieren concepten uit het taalonderwijs. Door het fysieke geheugen en de beleving aan te spreken, 'weten' kinderen van binnenuit hoe concepten werken en leren we ze geen kunstjes aan van buitenaf.
Taaldans® lessen worden uitsluitend door onze vakdocenten gegeven op kleuterscholen, peuterscholen en in de kinderopvang.De lessen worden dus allemaal op maat gemaakt, passend bij het thema en het netwerk van begrippen waar op dat moment mee gewerkt wordt. Al dansend brengen zij zo de SLO-doelen voor taal in beweging. Door het gebruik van muziek en concrete materialen ontstaan er betekenisvolle momenten waarin kinderen taal aan den lijve ervaren.