Plons

Over een kleine kikker, die dapper genoeg is om haar hoofd boven water te steken. Kikker Kiki wordt geboren wordt als klein kikkervisje. Langzaam ontdekt Kiki de wereld om haar heen en raakt verwonderd door de schoonheid van de vijver. Een grote vis lijkt even heel gevaarlijk, maar blijkt haar te kunnen helpen. Kiki ziet […]

Meneer B. vliegt naar de maan

Van jongs af droomt Meneer B. van een reis naar de maan. Hij fantaseert met zijn modelbouwraket hoe dat zou gaan: Het aftellen, het opstijgen naar de ruimte en het landen op de maan. Om dan onder het genot van een heerlijke maanbanaan en een sterrenstofcocktail op het maanzandstrand te kijken naar de ondergaande aarde! […]

Een thuis voor muis

Boem! Muis landt met een plof op een plank midden in de boekenkast. Hij is niet zomaar een muis, vindt hij zelf, maar een muis van de bovenste plank. Een muis die samen met zijn nieuwe vrienden reist door alle elementen, aarde, lucht, water en vuur, op zoek naar zijn huis. Prachtig poppenspel van Poppentheater […]

De boekeling

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Tekenen met de natuur

Aanbieder Denns Werk
Duur 1,5 uur
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs v.a. 65,-
Aantal lessen 2
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Zelfstandig werken
  • Ambacht en instrument
  • Reflecteren
Beschrijving
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool en krijt. Dennis laat zien hoe het materiaal op verschillende manier kan worden gebruikt.

Kunst gaat over werken met je zintuigen. Ervaren, registreren en dat vertalen naar een drager. Bij deze workshop is kijken het belangrijkste zintuig, maar ook geur en tastzin spelen een rol. Goed kijken naar details, de structuur van het blad voelen. Hoe teken je dat? Hoe verbeeld je dat? Door goed te observeren en door te schetsen onderzoekt de leerling het onderwerp.

In de workshop staat het experiment boven het eindresultaat en stimuleert Dennis de kinderen om fouten te maken om zo hun grens te verleggen. Het gaat vooral om het doen en durven. De uitdaging in deze les is het werken op groot formaat. Bij de introductie zit een stukje kunstgeschiedenis. Er wordt gekeken naar tekeningen van beroemde kunstenaars.
Opbrengsten
De kinderen hebben leren werken als een kunstenaar. Observeren, registreren, experimenteren en werken naar een eindproduct. Ze zijn de uitdaging aangegaan van iets eenvoudigs en kleins, een groot(s) werk te maken. De kinderen werken aan een eigen werkstuk en worden uitgedaagd te experimenteren zodat ze stappen zetten om hun vaardigheden uit te breiden. Er zijn verschillende momenten waarop de kinderen het eigen werk en elkaars werk bekijken om ervaringen uit te wisselen.
Aanbieder
Beeldende kunst en illustratie
Creatief bezig zijn geeft ruimte om jezelf te zijn, ontdekkingen te doen en je te verwonderen.