Plons

Over een kleine kikker, die dapper genoeg is om haar hoofd boven water te steken. Kikker Kiki wordt geboren wordt als klein kikkervisje. Langzaam ontdekt Kiki de wereld om haar heen en raakt verwonderd door de schoonheid van de vijver. Een grote vis lijkt even heel gevaarlijk, maar blijkt haar te kunnen helpen. Kiki ziet […]

Meneer B. vliegt naar de maan

Van jongs af droomt Meneer B. van een reis naar de maan. Hij fantaseert met zijn modelbouwraket hoe dat zou gaan: Het aftellen, het opstijgen naar de ruimte en het landen op de maan. Om dan onder het genot van een heerlijke maanbanaan en een sterrenstofcocktail op het maanzandstrand te kijken naar de ondergaande aarde! […]

Een thuis voor muis

Boem! Muis landt met een plof op een plank midden in de boekenkast. Hij is niet zomaar een muis, vindt hij zelf, maar een muis van de bovenste plank. Een muis die samen met zijn nieuwe vrienden reist door alle elementen, aarde, lucht, water en vuur, op zoek naar zijn huis. Prachtig poppenspel van Poppentheater […]

De boekeling

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Theatervoorstelling: Zwerfvuil bestrijding met Prof. Stinkmeyer

Duur 20 tot 50 min.
Aantal deelnemers 75 tot 125
Prijs vanaf 285,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
Beschrijving
Deze educatieve voorstelling is een combinatie van theater en activiteiten. De kinderen worden spelenderwijs meegenomen in de wereld van (zwerf)afval en menselijk gedrag. Een duidelijk omlijnde activiteit aangevuld met verhalen, verteld en gespeeld door een acteur, waarbij de kinderen zelf veel mogen meedoen en uitgenodigd worden om te anticiperen. Bijzondere attributen en warrige personages zorgen voor een humoristische benadering van dit belangrijke onderwerp.
Deze activiteit is opgebouwd uit een aantal blokken en kan zowel als voorstelling of als bijv. schoolplein activiteit neergezet worden. In overleg kan bepaald worden welke onderdelen voor welke leeftijdsgroep en groepsgrootte ingezet worden.

Het verhaal
Professor Stinkmeyer vindt het de hoogste tijd dat kinderen leren hoe het nu eigenlijk zit met dat zwerfafval want hij is een echte expert! Hij hergebruikt alles om uitvindingen te maken die de mensen ondersteunen om met afval om te gaan. Hij heeft bijzondere ideeën en dat maakt de professor wel een beetje….. eigenaardig. Deze act heeft een ‘steampunk’ vormgeving en bestaat uit verschillende onderdelen, welke flexibel worden ingezet. Met interactief spel, aparte uitvindingen en een eigenwijs dansje enthousiasmeert hij de kinderen. Een spectaculaire opening/afsluiter zet de toon om nog even in te peperen dat zwerfafval echt niet normaal is.

De volgende onderdelen maken deel uit van zijn bezoek:
  • ‘Het vlammenorgel’ : Een apparaat op het gas uit afval ( ‘poepgas’)  in de vorm van een instrument met toeters en vuur. Mooi voor opening of afsluiting
  • De VG Transformator 4.0: Demonstratie van de nieuwste uitvinding. Deze zet vervuilende gedachten om in goudklompjes
  • De Opruimgymnastiek: Een dynamische choreografie op muziek, oftewel een opruimdansje
  • De ZwerfvuilQuiz: Een soort ‘ren je rot’ quiz over duurzaamheid
  • Omgaan met de Vervuilers: Ludieke mini-training in het aanspreken van verschillende typen vervuilers.
  • Het Rommelmonster: een kleine interactieve voorstelling voor de jongsten over het redden van prinses Schoonheid.

Opbrengsten
Deze voorstelling/activiteit combineert een belangrijk maatschappelijk onderwerp met theater en kennis. Menselijk gedrag wordt hierbij onder de aandacht gebracht. Kennis delen, bewegen en bewustwording van zwerfvuil zijn de speerpunten van deze voorstelling. Kinderen staan voor een publiek en voeren handelingen uit, de basis van acteren. Luisteren en kijken naar elkaar is daarbij een belangrijk onderdeel. Hierbij ontstaat een gevoel van samen aan een creatief product werken.
Aanbieder
Participatietheater
Theater om te ervaren: in de verbeelding, in het contact en in het samen doen.