Plons

Over een kleine kikker, die dapper genoeg is om haar hoofd boven water te steken. Kikker Kiki wordt geboren wordt als klein kikkervisje. Langzaam ontdekt Kiki de wereld om haar heen en raakt verwonderd door de schoonheid van de vijver. Een grote vis lijkt even heel gevaarlijk, maar blijkt haar te kunnen helpen. Kiki ziet […]

Meneer B. vliegt naar de maan

Van jongs af droomt Meneer B. van een reis naar de maan. Hij fantaseert met zijn modelbouwraket hoe dat zou gaan: Het aftellen, het opstijgen naar de ruimte en het landen op de maan. Om dan onder het genot van een heerlijke maanbanaan en een sterrenstofcocktail op het maanzandstrand te kijken naar de ondergaande aarde! […]

Een thuis voor muis

Boem! Muis landt met een plof op een plank midden in de boekenkast. Hij is niet zomaar een muis, vindt hij zelf, maar een muis van de bovenste plank. Een muis die samen met zijn nieuwe vrienden reist door alle elementen, aarde, lucht, water en vuur, op zoek naar zijn huis. Prachtig poppenspel van Poppentheater […]

De boekeling

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Van prentenboek naar theater

45-60 minuten per les
Van prentenboek naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van prentenboek naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuw prentenboek centraal. De vakdocent bouwt hier een dramales […]

Meespeeltheater ‘Eens was er…’

45 minuten
‘Eens was er’ is een interactieve voorstelling waarin bekende verhaallijnen en archetypen worden gehusseld en verdraaid tot een heerlijke hutspot van sprookjes. De voorstelling is gemaakt rondom de thema’s: sprookjes, tegenstellingen en vooroordelen. De kinderen krijgen een eigen rol in het verhaal en spelen stukjes mee. Ze beleven het verhaal zowel actief als receptief. Jullie […]

Van poëzie naar theater

45-60 minuten per les
Van poëzie naar theater kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van poëzie naar theater te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe gedichtenbundel centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles […]

Van papier naar performance

60-90 minuten per les
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas. Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De […]

Van papier naar performance

Aanbieder RHO Toneel
Lokatie op school
Duur 60-90 minuten per les
Aantal deelnemers 15-35 leerlingen + leerkracht
Prijs vanaf 80 euro per les
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas.

Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles omheen. Aan het begin van de les lezen en bespreken we samen een theatertekst. Via simpele spelopdrachten worden de leerlingen vakkundig gestimuleerd om hun eigen verbeeldingskracht en spelinstrument (lichaam, stem en mimiek) in te zetten om vorm te geven aan de theatertekst. Ze leren hoe je van een tekst op papier naar een overtuigende en levendige performance komt.

De leerlingen leren elkaar via spel op een andere manier kennen en maken veel plezier. De leerkracht krijgt handvatten om een theaterscène vorm te geven met de klas. De werkvormen die aan bod komen zijn ook gemakkelijk in te zetten bij het maken van een eindvoorstelling of musical.

Resultaten
De leerlingen hebben geleerd hoe je vorm geeft aan een theatertekst. Ze hebben een rolverdeling gemaakt, kennisgemaakt met hun eigen spelinstrument (lichaamshouding, stem, mimiek) en dit ingezet om met behulp van simpele middelen een overtuigende en levendige performance neer te zetten voor (bekend) publiek.  
Aanbieder
Theater
Dromen, denken, durven, doen, doorzetten