The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Van papier naar performance

Aanbieder RHO Toneel
Lokatie op school
Duur 60-90 minuten per les
Aantal deelnemers 15-35 leerlingen + leerkracht
Prijs vanaf 80 euro per les
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas.

Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles omheen. Aan het begin van de les lezen en bespreken we samen een theatertekst. Via simpele spelopdrachten worden de leerlingen vakkundig gestimuleerd om hun eigen verbeeldingskracht en spelinstrument (lichaam, stem en mimiek) in te zetten om vorm te geven aan de theatertekst. Ze leren hoe je van een tekst op papier naar een overtuigende en levendige performance komt.

De leerlingen leren elkaar via spel op een andere manier kennen en maken veel plezier. De leerkracht krijgt handvatten om een theaterscène vorm te geven met de klas. De werkvormen die aan bod komen zijn ook gemakkelijk in te zetten bij het maken van een eindvoorstelling of musical.

Resultaten

De leerlingen hebben geleerd hoe je vorm geeft aan een theatertekst. Ze hebben een rolverdeling gemaakt, kennisgemaakt met hun eigen spelinstrument (lichaamshouding, stem, mimiek) en dit ingezet om met behulp van simpele middelen een overtuigende en levendige performance neer te zetten voor (bekend) publiek.

 

Aanbieder
Theater
Dromen, denken, durven, doen, doorzetten