- Home /
- Van papier naar performance
Van papier naar performance
Doelgroepen
- Groep 7 en 8
Disciplines
- Taal en verhaal
- Theater
Competenties
- Beleven
- Creatief denken
- Sociaal-emotionele vaardigheden
- Ambacht en instrument
- Presenteren
- Reflecteren
Van papier naar performance kan als losse gastles (workshop) gegeven worden. Het is ook mogelijk om er een lessenserie van te maken, waarbij de leerkracht door de vakdocent wordt gecoacht om zelf van papier (boek/script) naar performance (vormgegeven scène voor publiek) te komen met de klas.
Ieder schooljaar staat er een nieuwe theatertekst centraal. De vakdocent bouwt hier een theaterles omheen. Aan het begin van de les lezen en bespreken we samen een theatertekst. Via simpele spelopdrachten worden de leerlingen vakkundig gestimuleerd om hun eigen verbeeldingskracht en spelinstrument (lichaam, stem en mimiek) in te zetten om vorm te geven aan de theatertekst. Ze leren hoe je van een tekst op papier naar een overtuigende en levendige performance komt.
De leerlingen leren elkaar via spel op een andere manier kennen en maken veel plezier. De leerkracht krijgt handvatten om een theaterscène vorm te geven met de klas. De werkvormen die aan bod komen zijn ook gemakkelijk in te zetten bij het maken van een eindvoorstelling of musical.
Resultaten
De leerlingen hebben geleerd hoe je vorm geeft aan een theatertekst. Ze hebben een rolverdeling gemaakt, kennisgemaakt met hun eigen spelinstrument (lichaamshouding, stem, mimiek) en dit ingezet om met behulp van simpele middelen een overtuigende en levendige performance neer te zetten voor (bekend) publiek.
