Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Stopmotion met LEGO

Verzin samen in een groepje een spannend verhaal en film dit door middel van een Stop motion video app (Stikbot) met in de hoofdrol Lego poppetjes. Dit programma kan online, in de klas of in de Bibliotheek worden uitgevoerd met of zonder green screen. Het programma bestaat uit een storyboard format, iPads, green screen en […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Fanny en Nannerl take of!

Ken je dat? Dat je oudere broer of zus alles mag? Of dat je kleine broertje of zusje altijd het schattigst wordt gevonden? Bloedirritant! Zo denken Nannerl Mozart en Fanny Mendelsohn daarover. Zij maken net zulke mooie muziek als hun broertjes en toch krijgen die jongens alle aandacht. Vandaag komt daar verandering in! Fanny & […]

Museumtour

Ga mee naar een aantal musea en maak kennis met beeldende kunst en de musea en zie wat zij te bieden hebben voor het onderwijs ( en geniet ondertussen zelf van alle kunst) Woensdag 6 september 2023 – 15.00 – 17.00 uur Rien Poortvlietmuseum Woensdag 15 november 2023 – 14.30 – 16.30 uur Depot Rotterdam […]

Filosoferen over kunst

Een filosofische groepsdialoog over kunst. De leerlingen maken kennis met het filosoferen en onderzoeken samen het wonderlijke fenomeen kunst. Tijdens de workshop ontdekken de leerlingen verschillende (nieuwe) kunstwerken en kunstvormen. We sluiten af met een creatieve verwerking.

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Verzamelen

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door 't Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van erfgoed in eigen omgeving, leren gericht kijken en vragen stellen, waarderen historisch bronmateriaal, maken kennis met de veranderingen in de tijd en weten van de verzameltaak van een museum.

Opbrengsten
  • Beleven door zelf te doen
  • Zelfstandig onderzoek doen
  • Presenteren van het resultaat van onderzoek
  • Reflectie via het inrichten van een 'eigen museum'

Aanmelden kan via educatie@museumhw.nl graag minimaal drie weken van te voren.

Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.