The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Workshop Weblog schrijven

Lokatie Op school of in de bibliotheek
Duur 2 uur
Aantal deelnemers Max. 25
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving

Een weblog is een website waarop je regelmatig berichten zet: nieuwsberichten, meningen, gedachten, gebeurtenissen en ervaringen. Het is in feite een soort dagboek of plakboek. Deze workshop gaat over weblogschrijven: waar schrijf je over, hoe bedenk je je onderwerpen, hoe maak je je teksten interessant voor je lezers? Dat oefenen we aan de hand van een fictieve weblog: een vervolgverhaal in korte episodes over een zelfbedachte hoofdpersoon.

We starten de workshop met een inleiding op de weblog en het gebruik van internet voor het publiceren van je verhalen. Vervolgens gaan we aan de slag met het bedenken van een hoofdpersoon. We denken na over de context van de weblog en de hoofdpersoon. In welke ‘wereld’ leeft de hoofdpersoon, waar speelt zijn leven zich af? Welke gebeurtenissen, ideeën, activiteiten passen bij zijn leefwereld? Waar laat je je blog beginnen en naar welk moment werk je toe in je verhaal?

Daarop volgt een korte stijloefening die de leerlingen helpt aansprekend te vertellen en zich bij het schrijven in te leven in de lezer. Op de computer of op papier schrijven de leerlingen ten minste drie korte berichten voor de weblog, die de sfeer en de verhaallijn weergeven. Alle leerlingen schrijven in de ik-vorm. Ter afsluiting lezen we enkele blogberichten voor voor de klas.

Aanbieder
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Creativiteit stimuleren = voorwaarden scheppen voor het onverwachte.