Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

Songwriting

Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Weblog schrijven

Lokatie Op school of in de bibliotheek
Duur 2 uur
Aantal deelnemers Max. 25
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving

Een weblog is een website waarop je regelmatig berichten zet: nieuwsberichten, meningen, gedachten, gebeurtenissen en ervaringen. Het is in feite een soort dagboek of plakboek. Deze workshop gaat over weblogschrijven: waar schrijf je over, hoe bedenk je je onderwerpen, hoe maak je je teksten interessant voor je lezers? Dat oefenen we aan de hand van een fictieve weblog: een vervolgverhaal in korte episodes over een zelfbedachte hoofdpersoon.

We starten de workshop met een inleiding op de weblog en het gebruik van internet voor het publiceren van je verhalen. Vervolgens gaan we aan de slag met het bedenken van een hoofdpersoon. We denken na over de context van de weblog en de hoofdpersoon. In welke ‘wereld’ leeft de hoofdpersoon, waar speelt zijn leven zich af? Welke gebeurtenissen, ideeën, activiteiten passen bij zijn leefwereld? Waar laat je je blog beginnen en naar welk moment werk je toe in je verhaal?

Daarop volgt een korte stijloefening die de leerlingen helpt aansprekend te vertellen en zich bij het schrijven in te leven in de lezer. Op de computer of op papier schrijven de leerlingen ten minste drie korte berichten voor de weblog, die de sfeer en de verhaallijn weergeven. Alle leerlingen schrijven in de ik-vorm. Ter afsluiting lezen we enkele blogberichten voor voor de klas.

Aanbieder
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Creativiteit stimuleren = voorwaarden scheppen voor het onverwachte.