Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Feest

In een flat in de stad wonen de vijf beste vrienden van Winston. Hij is op weg om bij ieder een uitnodiging in de brievenbus te doen voor zijn speciale Maan Feest. Nu maar hopen dat al zijn vrienden komen… In samenwerking met het Wereldmuseum maakt het Rotterdams Philharmonisch Orkest de voorstelling FEEST! We stappen […]

Liedjes uit de Oude Doos

In deze voorstelling worden oude kinderliedjes afgestoft en weer tot leven gezongen. Een ensemble van Rotterdams Philharmonisch Orkest laat samen met behulp van de online methode van ZangExpress de kinderen uit de onderbouw meezingen met bekende en minder bekende kinderliedjes uit diverse landen. Dora en haar muzikale verhuizers zijn bezig met een oud dametje te […]

Museumbezoek Het Land van Strijen

Streekmuseum Het Land van Strijen ontvangt graag schoolklassen voor een leuke, gratis rondleiding. Boek je gratis busritje via het Streekbusmuseum via het CmK: hwagemakers@debhw.nl. De gemeente Hoeksche Waard biedt iedere school één ritje per schooljaar aan met de museumbus.

Vos en Haas in gevaar – Houtjetouwtje

Een verfilming van de theatervoorstelling over Vos en Haas, compleet met digitale lesopdrachten. Gewoon op het digibord in de klas! Haas leest een prachtig sprookjesboek. Terwijl zij droomt van een prins die haar komt redden, wil Vos met haar spelen. Maar Haas is diep verzonken in haar verhaal en stuurt Vos naar Ever. Ever weet […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Peter Peper – IJsbeerINC. en Hotel Modern

Milan en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

De Wondertuin – Theater Stof

Verwonder en ontdek mee in een tuin waarin alles groeit… In de wondertuin groeit en beweegt alles mee op het ritme van de natuur. Vogels vliegen over, een rups knabbelt aan een blaadje, een plantje steekt voor het eerst zijn hoofd voorzichtig boven de grond uit en verandert langzaam in een grote, geurende bloem. Maar […]

Workshop Weblog schrijven

Lokatie Op school of in de bibliotheek
Duur 2 uur
Aantal deelnemers Max. 25
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving
Een weblog is een website waarop je regelmatig berichten zet: nieuwsberichten, meningen, gedachten, gebeurtenissen en ervaringen. Het is in feite een soort dagboek of plakboek. Deze workshop gaat over weblogschrijven: waar schrijf je over, hoe bedenk je je onderwerpen, hoe maak je je teksten interessant voor je lezers? Dat oefenen we aan de hand van een fictieve weblog: een vervolgverhaal in korte episodes over een zelfbedachte hoofdpersoon.

We starten de workshop met een inleiding op de weblog en het gebruik van internet voor het publiceren van je verhalen. Vervolgens gaan we aan de slag met het bedenken van een hoofdpersoon. We denken na over de context van de weblog en de hoofdpersoon. In welke ‘wereld’ leeft de hoofdpersoon, waar speelt zijn leven zich af? Welke gebeurtenissen, ideeën, activiteiten passen bij zijn leefwereld? Waar laat je je blog beginnen en naar welk moment werk je toe in je verhaal?

Daarop volgt een korte stijloefening die de leerlingen helpt aansprekend te vertellen en zich bij het schrijven in te leven in de lezer. Op de computer of op papier schrijven de leerlingen ten minste drie korte berichten voor de weblog, die de sfeer en de verhaallijn weergeven. Alle leerlingen schrijven in de ik-vorm. Ter afsluiting lezen we enkele blogberichten voor voor de klas.
Aanbieder
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Creativiteit stimuleren = voorwaarden scheppen voor het onverwachte.