The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]
Opgroeien met kunst en cultuur in de Hoeksche Waard

De Culturele Kieswijzer

Competenties als bouwstenen voor cultuuronderwijs: stel zelf vanuit ons aanbod je doorlopende leerlijnen samen.

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Aanbieders in het netwerk Cultuureducatie HW

Lisa Lotte de Geus danst al vanaf haar derde jaar. Toen ze 15 was, startte ze met lesgeven en behaalde
Theater
Lynda Neve geeft leiding aan Theaterhuis Willemstad. Ze volgde de Havo voor Muziek en Dans te Rotterdam en studeerde daarna
Muziek
Sinds zijn 16e jaar is Jeroen Koster al bezig met het schrijven en produceren van eigen muziek. Dit heeft inmiddels
Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is een initiatief van de overheid en de gemeente om cultuureducatie in de scholen te stimuleren
Erfgoed
Sinds 2009 beheert het Rien Poortvlietmuseum op het eiland Tiengemeten het originele werk van de kunstenaar Rien Poortvliet, die met
Erfgoed
Het Landbouwmuseum Tiengemeten heeft veel te bieden aan erfgoededucatie voor leerlingen uit de Hoeksche Waard, die immers opgroeien in een
Muziek
Bert Knape (Rotterdam 1960) is inmiddels letterlijk een oude rot in het vak! Als professioneel muzikant zag hij een hoop
Erfgoed
Streekbusmuseum Hoekse Waard zet zich in voor behoud van de Nederlandse stads- en streekbus. Het museum redt de bussen van
Muziek
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd opgericht in 1918. Onder Eduard Flipse ontwikkelde het zich vanaf 1930 tot een van de
Erfgoed
Streekmuseum Het Land van Strijen is gevestigd in een voormalige dorpssmederij met aan de achterzijde, een aangebouwde woning. Het pand
Dans, theater
Gwendolyn de Jong-Verhulst is afgestudeerd HBO dansdocent. Tijdens haar opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie (CODARTS) specialiseerde ze in klassieke dans,
Poppentheater
Sinds 2006 speelt Marina Molenaar regelmatig poppenkastvoorstellingen op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bibliotheken. Eerder deed ze dat onder de vlag
Dans en drama
Pauline Bruins is expressiecoach. Centraal staat: in contact komen met jezelf en anderen en met woorden en lichaamstaal uiting kunnen
Dans en Musical
Sport- en Dansstudio Binnenmaas biedt verschillende dans-, drama- en musicallessen aan op locatie. We werken met een groep getalenteerde en
Dans en musical
De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen lessen in musical, waarbij de focus ligt op kwaliteit en individualiteit. Dans, drama
Beeldende kunst en textiel
Tijdens het werk kwam Ankie Winkelman erachter dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen in contact komt met kunst en
Taal en verhaal, mediawijsheid
De Bibliotheek Hoeksche Waard heeft naast 10 locaties met veel boeken, strips en tijdschriften ook een mooi aanbod voor scholen.
Theater
Frieda de Rhoter is professioneel theaterdocent en regisseur. Ze groeide op in Oud-Beijerland en studeerde af aan de Academie voor
Muziek
Bart-Jan van der Linden is geboren en getogen in de Hoeksche Waard. Hij heeft gestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium, richting
Beeldende kunst en illustratie
Arne van der Ree is opgeleid aan de Willem de Kooning Academie en het Grafisch Lyceum Rotterdam. Met 20 jaar
Muziek
Raoul Roosenstein heeft ruim 25 jaar ervaring als drummer in o.a. jazz, funk, pop- en wereldmuziek. Hij heeft gewerkt met
Beeldende kunst en illustratie
Steve Nijbroek geeft naast zijn baan in de zorg, als persoonlijk begeleider, diverse workshops vanuit zijn rol als kunstenaar. Tijdens zijn
Theater
Theaterbureau Frijns brengt fantasierijk jeugdtheater. Theater dat een ode brengt aan de verbeelding door middel van bijzondere beelden en muziek. Voorstellingen die
Erfgoed
Museum Hoeksche Waard is een museum voor en door de bewoners van dit prachtige eiland in het zuidwesten van Nederland. Sinds
Taal en verhaal
Nico van Lent is opgeleid aan de Vertelacademie in Utrecht en aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans
Beeldende kunst en illustratie
Dennis Happé is opgeleid aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (afdeling Reclame) en de Kunstacademie St. Joost (afdeling Autonoom). Sinds 2006 heeft hij
Tekenen, schilderen en bouwen
Ginny Bekker en Sandra Lievaart bestieren samen Echt zelfgemaakt. Ginny Bekker is jarenlang werkzaam geweest als kinder-ergotherapeut. In haar werk heeft
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Judith Wagensveld creëerde met haar Atelier van de Verbeelding een werkplaats voor denkers en doeners: om te filosoferen, te schrijven en
Filosoferen met leerlingen, team en ouders
Judith Wagensveld is cultuurwetenschapper, Socratisch gespreksleider en trainer/coach in het filosofisch gesprek. Ze heeft jarenlange ervaring in het filosoferen op