Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ‘t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

T-shirts of tasjes bedrukken

De kinderen markeren met breed tape een vak op een t-shirt of een tasje, waarbinnen ze met smaller tape een patroon afplakken. Vervolgens rollen ze dit vak in met textielverf, trekken ze de tape er weer af en brengen ze opnieuw tape aan voor een tweede kleur. Deze workshop is een feestelijke en creatieve activiteit […]

Dieren in de jungle

1,5 uur (10 tot 20 kinderen) 2 uur ( 20 tot 30 kinderen)
De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Bijscholing

Het is belangrijk om je als kunstenaar, kunstdocent en cultuuraanbieder te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Bijscholing is voor zzp’ers misschien minder eenvoudig en vanzelfsprekend dan voor organisaties. Toch zijn er veel mogelijkheden om zowel vakinhoudelijk als zakelijk je deskundigheid te vergroten. Ook bestaan er subsidies om jouw ontwikkeling (deels) te financieren. Onderstaand vind je een overzicht.

Werktuig PPO
Bij Werktuig PPO kun je een aanvraag indienen tot medefinanciering van je PPO, je Permanente Professionele Ontwikkeling in de culturele of creatieve sector. Je kunt zelf kiezen welke opleiding, cursus of begeleiding voor jouw van belang is. Zie www.werktuigppo.nl.

LKCA
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst zet zich in om de aandacht voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en de toegankelijkheid van cultuur te vergroten. Hier is veel gedegen kennis te vinden over cultuureducatie. LKCA organiseert (online) bijeenkomsten voor bijscholing en kennisdeling. Zie www.lkca.nl/agenda.

Cultuur+Ondernemen
Een kennisplatform voor ondernemerschap in de culturele en creatieve sector. Voor kunstenaars en creatieve makers, maar ook voor zakelijk leiders, medewerkers, bestuurders en toezichthouders. Diverse mogelijkheden voor advies, begeleiding en leningen. Zie www.cultuur-ondernemen.nl.

Kunstgebouw Academie
Kunstgebouw adviseert en ondersteunt culturele organisaties in Zuid-Holland op het gebied van cultuuronderwijs en cultuurparticipatie. Kunstgebouw biedt diverse vormen van scholing aan om de professionaliteit van cultuuraanbieders ICC’ers te vergroten. Zie www.kunstgebouw.nl.

KCR
KCR is het Rotterdams kenniscentrum op het gebied van cultuuronderwijs en – educatie. KCR biedt scholing en training voor professionals uit zowel het onderwijs als de cultuursector.
Zie www.kc-r.nl.

Gezamenlijk bijscholing

Binnen ons Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard organiseren we graag bijscholing die voor de meeste netwerkleden relevant en interessant is. Zo volgden we in 2018 gezamenlijk een training ‘Fondsenwerving voor cultuuronderwijs’ door Mocca Amsterdam en in 2019 een social media-training door Ingka Communicatie. Tijdens de Cultuurdate 2021 werd onze kennis over de betekenis van cultuureducatie voor de hersenontwikkeling van kinderen bijgespijkerd door Mark Mieras.

Netwerkleden kunnen zelf initiatief nemen tot het organiseren van gezamenlijke bijscholing. Via CmK zijn vaak nog mogelijkheden voor financiële ondersteuning. Neem hiervoor contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl.